Monipuolista ruokaa säännöllisesti

Diabeetikon on hyvä noudattaa ruokailussaan kahta pääperiaatetta: monipuolista ruokavaliota ja säännöllistä ateriarytmiä. Diabeetikolle suositellaan edelleen ruokavaliota, joka on terveellistä kenelle tahansa. Se sisältää runsaasti kuitupitoisia aineksia kuten kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyväviljaa. Vastaavasti kovaa rasvaa, sokeria ja suolaa siinä on niukasti tai ei lainkaan.

Koska hoitomuodot ovat kehittyneet entistä yksilöllisemmiksi, diabeetikko voi koota myös ruokavalionsa yksilöllisesti ja joustavasti oman makunsa mukaan. Ruokavalio tulisi sopeuttaa arkeen. Tavoitteena on tasapaino ja samanlainen nautinto ruokailusta kuin muillakin ihmisillä.

Tärkeätä on huolehtia riittävästä kuidun saamisesta, säännöllisestä ateriarytmistä ja sokeristuvien hiilihydraattien annostelusta, mikä vaikuttaa myös lääkehoitoon.

Terveellinen ruokavalio ehkäisee ja hoitaa lihavuutta. Se auttaa pitämään verensokerin mahdollisimman normaalina, mikä ehkäisee lisäsairauksia sekä niiden etenemistä. Oikeilla ruokavalinnoilla vaikutetaan veren rasva-arvoihin ja verenpaineeseen niin, että diabeetikon riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin alenee.

Kuitu auttaa monin tavoin

Kuitupitoinen ruoka edistää elimistön hyvinvointia ja auttaa ehkäisemään tyypin 2 diabetesta. Se pidentää kylläisyyden tunnetta ja helpottaa painonhallintaa. Lisäksi kuidut tasoittavat verensokerin nousua aterian jälkeen. Ravintokuitu parantaa myös suoliston toimintaa.

Koska kuitu ei sisällä energiaa, se laskee ruoan energiapitoisuutta. Kylläisyyden tunne syntyy ruoan tilavuudesta, ei energiamäärästä.

Vesiliukoista kuitua sisältävä ruoka tasoittaa verensokerin nousua aterian jälkeen. Vesiliukoinen, hyytelöityvä kuitu hidastaa mahalaukun tyhjentymistä ja hiilihydraattien imeytymistä. Vesiliukoinen kuitu auttaa myös hallitsemaan kolesterolia. Se sitoo ohutsuolen kolesterolia ja sappihappoja ja pienentää näin haitallisen LDL-kolesterolin määrää veressä.

Runsaskuituinen ruoka vähentää ummetusta ja paksusuolen syöpien riskiä. Kuidut lisäävät sulamatonta ainesta paksusuolessa. Kun elimistön omat hyödylliset bakteerit pääsevät hajottamaan suolen sisältöä, syntyy suotuisasti vaikuttavia yhdisteitä.

Runsaskuituisesta ruoasta saa monia tärkeitä ravintoaineita, kuten vitamiineja, kivennäisiä ja muita terveydelle hyödyllisiä aineita, esimerkiksi flavonoideja.

Yleisesti suomalaisten päivittäinen ravinto sisältää liian vähän kuitua, keskimäärin vain noin 20 grammaa. Kuitua suositellaan terveellekin aikuisille 25–35 grammaa päivässä, diabeetikoille mielellään enemmän, 40 grammaa päivässä. Riittävästi kuitua saa esimerkiksi syömällä puoli kiloa kasviksia päivässä.

Säännöllisyyskin on yksilöllistä

Diabeetikon elämässä säännöllisyys on tärkeää, mutta yhtä ainoaa oikeaa ateriarytmiä ei ole olemassa. Säännöllisyys tarkoittaa sitä, että päivässä syödään suunnilleen yhtä monta kertaa ja suunnilleen samaan aikaan.

Ateriarytmi voi joustaa esimerkiksi vuorotyön mukaan. Säännöllinen ateriointi auttaa hallitsemaan ruokamäärää ja samalla omaa painoaan. Säännöllinen rytmi helpottaa myös aterian jälkeisen verensokerin hallintaa sekä lääkityksen säätelyä.

Päivän ruokailut on hyvä jakaa vähintään kolmeen pääateriaan eli aamiaiseen, lounaaseen ja päivälliseen, joita täydennetään tarpeen mukaan 1–3 välipalalla. Jos aterioiden väli venyy pitkäksi, seurauksena voi olla hallitsematon nälkä ja hotkiminen. Säännöllinen ateriarytmi tukee painonhallintaa myös silloin, kun mieliteko iskee: kello kertoo onko syömisen tai välipalan aika.

Kaikille diabeetikoille suositellaan sairauden tyypistä ja luonteesta riippumatta samaa ruokavaliota.

TIEDEUUTISET

Diabetesrokote lähestyy, eläinkokeet onnistuivat
20.11.2017 Lue lisää »

Pandemrix-rokote ei lisännyt lasten diabetes-riskiä
27.10.2017 Lue lisää »

Foorumilla

Diabetes on ehkäistävissä
Diabetesfoorumi esittää poikkihallinnollista tarttumattomien sairauksien ohjelmaa, jossa diabeteksen ehkäisy ja hoito ovat keskiössä.

24.02.2015 Lue lisää »

Elintapaohjaus vaikuttaa pitkään
Elintapaohjaus suojaa tehokkaasti tyypin 2 diabetekselta, vaikuttaa pitkään ja säästää terveydenhuollon kuluja, kirjoittaa Jaana Lindström.

07.05.2013 Lue lisää »